zondag 27 juli 2014

26 en 27 juli: Weekendje Hökensås Semesterby

Zaterdag 26 juli:
We slapen allemaal langer dan we deze reis gewend zijn, ook omdat we geen plannen voor vandaag hebben en geen wekker hebben gezet. 
Ik vind het altijd zalig om ’s morgens in m’n uppie buiten te zitten met een ontbijtje en wat leeswerk en daar heb ik vandaag alle tijd voor: Erik komt pas rond 11uur buiten en de jongens heb ik de hele dag niet buiten gezien. We zijn allemaal toe aan een dagje NIETS. Toch kan ik het niet laten de omgeving te verkennen dus na m’n ontbijtje doe ik een rondje park. Het is hier echt enorm groot en vanaf deze plek kun je diverse wandelroutes doen. Ik besluit terug te lopen langs de grenzen van het terrein en na een flinke klim kom ik op een heuvel met weids uitzicht. Het maakt me erg nieuwsgierig naar het omringende bosgebied waar je over uitgesleten paden schijnt te lopen tussen rotsblokken van 10 meter hoog maar ik kan me inhouden en ga braaf terug naar het huisje. 
Het wordt een dag van liggen luieren en lezen tot om 15uur de eerste regen valt en de temperatuur 10 graden keldert. We lezen binnen verder en ook eten we deze avond binnen – vreemd voelt dat.

Erik, Ivo en ik rijden we dan toch nog een rondje bos om elanden te spotten. De elanden zien we ook hier niet maar wel herten en zelfs een heleboel – tot we ontdekken dat het een hertenfarm is – zielig… De score van de avond is een enorme haas, een vrij hert en een zwarte kat – oeps.

Zondag 27 juli
Toen we zo’n 2 ½ week geleden op de boot naar Zweden zaten, kon onze Zweedse voetbalcommentatortolk zich helemaal vinden in alle bestemmingen van onze reis behalve Tidaholm want daar viel volgens hem niets te beleven. Nou daar had hij absoluut geen gelijk in want je kunt hier juist enorm veel ondernemen. Naast alle leuke plaatsen en meren in de buurt schijnen vooral de vele wandelroutes in dit bos heel bijzonder te zijn maar wij kiezen weer voor een dagje rust en rijden in een half uurtje naar het leuke plaatsje Hjo aan het Vättern. Aan ‘onze’ westzijde van het grote meer kun je lang niet overal bij het water komen omdat dit privéterrein is maar in Hjo kan dat gelukkig wel. Zondags zijn de winkels in Zweden gesloten maar vandaag blijkt er een speciale verkoop van antiek en “Loppis” = rommel. 
We kijken er wat rond op het plein waar we een bijzonder schuimbad zien en lopen vervolgens naar het haventje waar we weer een zalige en schattige ijszaak treffen. 
Natuurlijk wordt er door de jongens weer een partijtje geketst en omdat het weer een bloedjehete dag is, rijden we naar de groenstrook om 3 meter vanaf de auto aan het meer te gaan lezen en luieren. Voor het eerst in deze vakantie zwemmen Erik en ik in een Zweeds meer dus ook dit doel is bereikt ; ) Om 16uur koelt het af en betrekt de lucht. We houden het voor gezien en op de terugweg begint het al te regenen. Op het vakantiepark dondert het nog een paar uurtjes verder maar vanaf 19uur is het weer droog en eten we onze ‘echte laatste’ vakantiedag toch nog buiten.
De rest van de avond lezen we nog wat en pakken langzaamaan wat spullen in voor de terugreis.


PS. We zien onderweg een vos en weten nu dat de grote marterachtige dieren veelvraten zijn. We zien in deze omgeving heel veel veelvraten, helaas als aangereden wild op en langs de weg.   

Geen opmerkingen:

Een reactie posten