woensdag 23 juli 2014

Dinsdag 22 juli: Stockholm dag 1

Slechte nachtrust. Het hotel ligt aan een drukke verkeersweg, aan een bovengronds deel van de T-Baan en vlakbij het vliegveld. Met de ramen dicht, horen we hier helemaal niets van (zelfs niet het kloppen op de deur) maar het is zo enorm warm in de kamers dat we wel met de ramen open moeten slapen. Oordoppen helpen wel iets maar de drukte buiten, de warmte en het zeer vroege licht maakt dat we alle vier slecht slapen.
Het gevarieerde ontbijt met zalig veel gezonde producten en lekkere koffie maakt ons weer goed wakker en dan wordt er ook nog eens een ‘lang zal ze leven’ ingezet voor een vijfjarige aan een tafel naast ons. Wij hebben vandaag een jarige Erik – ook iets met een vijf er in. Hij moet het voorlopig doen met onze felicitaties, een slinger, een kaart en een akelig stinkende opblaasHOERA op de kamer.
Met de T-Baan rijden we naar het centraal station en lopen verder naar de wijk Gamla Stan. Wat een feest der herkenning van toen ik hier een paar jaar geleden met Astrid was; net zo warm ook overigens. De verjaardagstaart nemen we bij Chokladkoppen (gele gebouw) aan het Stortorget en daarna dwalen we verder door het oudste stadsdeel.
 ’s Middags nemen we de boot naar Djurgården, lunchen in de leuke binnentuin van Blå Porten en bezoeken het Vasa museum. Het is er zalig koel en we komen eerst even bij tijdens de film over de geschiedenis van het enorme schip. In 1628 zonk dit schip op z’n eerste vaart, waarschijnlijk omdat het te smal en te hoog is gebouwd. Dat de ontwerpers twee Nederlanders waren, is wat pijnlijk… De Nederlandse theorie (in de reisboeken) is dat de grootheidswaanzin van de toenmalige koning Gustav Adolf de oorzaak is omdat hij er te veel wapens en kanonnen in stouwde waardoor het schip kapseisde.  Pas in 1962 werd het geborgen en gerestaureerd. De restauratie vindt nu weer plaats omdat langzaamaan toch delen gaan rotten. De verwachting is niet dat het tot in de eeuwigheid tentoongesteld kan blijven. Vanaf vijf verdiepingen bewonderen we het enorme schip waarna we om 17uur weer de buitenlucht opzoeken. De winkels sluiten om 18uur dus een shoprondje stellen we een dagje uit.
Het grote openluchtmuseum Skansen stond niet op ons to-do lijstje maar omdat het de hele avond open is, tegenover het Vasa museum ligt én we ook zo naar binnen kunnen wandelen met onze Stockholm card gaan we hier toch naar toe. Het is een wat vergane glorie en niet alleen omdat er eeuwenoude gebouwen staan. We slenteren wat langs de dieren die je in Zweden kunt tegenkomen en zien een rendier, elanden (elk), grote grijze uilen, een wolf, beren, zeehonden, otter, een lynx, een wolverine (?) en wat zwijnen die precies dat geluid maken dat we ’s nachts bij de tent hoorden (kanotocht). Verder vinden we Skansen meer een pretpark dan een museum.
We nemen de boot terug en stappen tussentijds uit op het eiland Skeppsholmen waar we langs de oude marinehaven en scheepswerf lopen en aan een kade met mooi uitzicht zalig eten bij restaurant Hjerta. Wat een rust hier; je hoort er niets van de Stockholm drukte of van pretpark Gröna Lund aan de overkant van het water.
Via Skeppsholmbron (brug) lopen we terug naar het stadscentrum waar we de T-Baan terugnemen naar station Alvik. Het was een mooie afwisselende eerste dag in Stockholm.