vrijdag 25 juli 2014

Donderdag 24 juli: Stockholm dag 3

De warmte en de geluiden van buiten beginnen te wennen, of we zijn te moe, maar ik word pas op mijn eigen vertrouwde tijdje spontaan wakker; 7  uur. De jongens slapen zelfs nog vast als Erik en ik al aangekleed zijn.

Ook vandaag neem ik mijn fototoestel niet mee, nadat ik ‘m gisteren was vergeten. Het scheelt flink gewicht in mijn tas en we starten met shoppen in de wijken Östermalm en Norrmalm waar toch betrekkelijk weinig cultuur is. Voor de paar fotootjes die ik zal maken, gebruiken we onze telefoons.

Vanaf het hotelstation Alvik is het maar een paar haltes naar Rädmansgatan waar we letterlijk rondkijken in de stadsbibliotheek, een prachtig gebouw.
Vervolgens lopen we een route in de wijk Norrmalm die ons langs alle winkels en pleinen voert waar we heen willen. Urban Outfitters (Biblioteksgatan 5) zit in een oud bioscooppand en het is prachtig om alle oude elementen in de inrichting terug te vinden.
We slagen overigens goed en na ruim een jaar heeft Wouter nu het beloofde eindexamen cadeau om zijn pols.
Volgens de Stockholmers is het de heetste week ooit en iedere keer weer is de overgang van een gekoelde winkel naar de hitte in de stad heftig. Na 6 uur slenteren en shoppen, hebben we het alle vier wel gehad. We willen zitten, in een bus of in een boot. Als we maar een zuchtje ‘frisse’ wind kunnen voelen en zelf helemaal niks meer hoeven te doen. 
De vertwijfeling (ergernis,discussie) slaat toe als blijkt dat de Hop on/Hop off bus voor die dag stopt en alle boottouren vol zitten op die van 19uur na; een tour van 1.50 uur. Erik en ik willen wel snel een hapje eten en dan met die boot mee – maakt niet uit waar ie die bijna twee uur allemaal langs vaart als  het maar afkoelt. De jongens gaan dan liever terug naar het hotel om daar in de koelte te gaan poolen (biljarten). Dat gaat ‘m bijna worden tot ik iets verder een kleine kiosk op de kade zie waar maar een paar mensen bij staan. De kiosk is onbemand, er staat een ticketautomaat die het niet doet en uit de posters maken we op dat er ieder een half uur een boot vaart naar een klein eilandje Fjäderholmarna met drie restaurantjes. Een wachtende mevrouw vertelt dat het tochtje een half uur duurt en dat er leuke restaurantjes zijn. Niks geen reservering, niks geen volle boot, dus echt iets voor ons en hier voelen de jongens ook wel voor. Het retourtje is zelfs gratis met onze Stockholmcard. En wat is het een succes! Op de boot horen we bij de lucky 20 die buiten kunnen zitten en vanaf de boot ploffen we gelijk 20 meter verder neer bij het eerste restaurant dat we zien, aan de steiger met uitzicht op het water waar een paar grote cruiseschepen voorbij trekken en waar we de zon onder zien gaan. Het is eiland is piepklein en je loopt het in een kwartiertje rond als je tenminste niet bij alle gebouwen blijft kijken. Er zijn ook speel- en picknickplekken en veel mensen op de boot gingen met picknicktassen heen. 
Wij aten er zalig bij Rökeriet waarna we een rondje eiland lopen en in gesprek raken met een aardig Amerikaans echtpaar. Hun eerstvolgende reis wordt nu vast de Antelope canyon in eigen land haha

Het was een prachtige afsluiting van onze vier warme nachten en dagen Stockholm.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten