dinsdag 8 juli 2014

Naar Zweden


Ook deze zomer gaan we met het complete gezin op zomervakantie en al snel waren we het eens over de bestemming; het moest er niet al te warm zijn, we waren allemaal in voor iets nieuws qua natuur en we wilden het alle4 graag combineren met een bezoek aan een grote stad. Gezien het budget moest die combi wel in Europa liggen. Engeland/Wales met een paar dagen Londen werd afgewogen tegen een rondreis Zweden in combinatie met een paar dagen Stockholm. Omdat Erik als enige nog niet eerder in Londen was geweest, leek het ons leuk hem dat te laten zien maar zodra we ons gingen oriënteren, werd het noodweer in een groot deel van Wales met enorme overstromingen tot gevolg. Toen waren we snel om en viel de keuze op Zweden. Ik zag mijn geest al dwalen want hoe en waar te starten met een rondreis Zweden??? Dit jaar had ik absoluut geen tijd over om me hierin te verdiepen maar gelukkig had reisorganisator Buro Scanbrit het voorwerk al gedaan. Met de keuze voor Zweden - rondreis - vakantiewoningen - Stockholm rolde daar zo een rondje merengebied uit. Erik wilde daar ook graag bouwsteen kanotocht bij en voilá, een complete reis van 20 dagen kregen we om naar uit te kijken. We gaan dit jaar helemaal voor de natuur en ik hoop toch zooooo een eland te spotten, of 2 of 3... meer dan dat heb ik niet op mijn wensenlijstje. De mannen laten het ook over zich heen komen: Erik kijkt al uit naar de kanotocht en zonsondergangen vanuit zijn hangmat, Wouter wil veel buiten zijn en Ivo gaat al zijn fotografieskills op de natuur botvieren. Ik ben benieuwd!

Bijzonder waren de reacties van anderen op onze reisplannen. Eén spande de kroon: "Goh, Zweden, zal dat wat zijn? Je hoort namelijk nooit dat iemand voor een tweede keer naar Zweden gaat..." Oeps, daar zit wat in. Wij kennen ook niemand die verknocht is aan Zweden. Maar wij zijn wel in voor iets nieuws, iets onbekends. Om niet helemaal voor verrassingen te staan, besloot ik toch een stapeltje reisboeken te halen in de bieb. Alle boeken die in het systeem stonden, kon ik zo uit de kast halen en ook kon ik ze elke 3 weken gewoon weer verlengen zonder dat ze door een ander gereserveerd waren; daar kun je uit opmaken dat Zweden inderdaad niet zo populair is ... ach... lekker rustig.

Uit het boek Zweden van de Dominicus reeks heb ik heel veel nuttige informatie overgenomen. De overige boeken gingen doorgebladerd al snel retour. Ruim 3 weken voor vertrek kregen we de vouchers en reisbescheiden inclusief het boek dat ik net zelf van A tot Z had gelezen en samengevat;  altijd handig om zelf uit te kunnen lenen en het is een prima keuze en mooi gebaar van Scanbrit ;)

En nu is het bijna zo ver. De garage ligt vol spullen en die moeten ordelijk in de auto belanden en vooral praktisch. We starten namelijk met een Stena Line nachtboot van Kiel naar Göteborg en mogen dan 1 stuk handbagage meenemen, natuurlijk inclusief onze oranje uitrusting want Nederland speelt die avond de halve finale tegen Argentinië! Daarna zitten we 4 nachten in Grebbestad met superzomers weersvooruitzicht: zalig! Daarna 1 nachtje in krappe blokhut om vervolgens 3 dagen te kanoën met de vooruitzichten dat het die dagen boven ons net zo nat zal zijn als onder ons.... En voor die paar-dagen-kanotocht moeten we zeer praktisch denken en pakken. We moeten hiervoor zoveel extra spullen mee dat we echt niet zonder bakophetdak kunnen. Alle benodigdheden en kleding voor die tocht pakken we thuis al in zodat we daar niet in een krappe hut en in de regen alles moeten sorteren. Ik zie eerlijk gezegd best tegen die tocht op en aangezien er geen beter vermaak is dan leedvermaak heeft het kano-avontuur de doorslag gegeven tóch een reisblog te maken. Ja mensen, ik ben onder jullie druk bezweken en hieristiedan - op veler verzoek. De verhalen zullen een stuk saaier zijn en een stuk korter dan ons Amerika reisblog van vorig jaar, ook omdat de laptop overleden is en ik niet met 10 vingers op een iPad kan schrijven, maar wie weet wordt dit wel een enorme inspiratiebron voor iedereen die op dit moment nog twijfelt over een reis naar Zweden (inclusief ik zelf haha). Ik beloof niks maar er is in ieder geval een begin.

4 opmerkingen:

  1. In het land van de elanden zal het toch wel een keer lukken om je favoriete dier te zien! Ik heb er heel veel zin in. 😘

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi monique, wat leuk dat jullie naar Zweden gaan! Het is er zo prachtig! Wij zijn echte Scandinavie freaks, vooral Noorwegen heeft ons hart gestolen! Je moet wel een beetje geluk hebben met het weer ja, maar zelfs als het minder is is het er mooi! Een hele fijne vakantie gewenst!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel veel plezier Monique! En wij zijn wel een tweede keer teruggekeerd naar Zweden en zullen er zeker nog eens heen gaan. (maar elanden in het wild, die hebben we niet gezien)

    Geniet ervan!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zie het natuurlijk weer te laat dus dat wordt bijlezen. Ik wens jullie heel veel plezier en kijk nu al uit naar je verhalen. Kort of lang.

    BeantwoordenVerwijderen